PSİKOLOJİ YÖNETİMİ BÖLÜM 7
Bölüm 7
•Zamanı Nasıl Kullanırız?
•Programlama açlığı, ilk sevilme ve tanımlama açlığından doğmaktadır. Küçük çocuk, zamanını programlamak için yeterli bilgi ve kapasiteye sahip değildir fakat zaman zaman kendini iyi hissettiren şeyleri yapmakla ilgili ayarlamalar yapar. Biraz daha büyüyünce, daha büyük ödüller için zevklerini ertelemeyi öğrenir.
•‘Hangisi daha büyük bir ödül getirir?’ sorusu zamanı programlamayla ilgili temel bir problemdir. Büyüdükçe daha fazla seçeneğe sahip oluruz fakat OK olmama durumumuz, bu seçenekleri oluştururken düşündüğümüz kadar özgür olmamızı engeller.
•Bütün transaksiyonları kapsayan altı çeşit deneyim vardır.
•Geri Çekilme
•İki kişi arasında bir traansaksiyon olmasa da, sosyal bir çevrede ortaya çıkabilir. Beraber öğle yemeğine çıktığı sıkıcı iş arkadaşlarının daha çok kendi başarılarıyla meşgul olmaları, kişiyi kendisinin başarılı olduğu bir hayal dünyasına çekebilir. Bedeni hala yemek masasında olmasına rağmen, aklı orada değildir.
•İnsanlar ne zaman kendilerini böyle geri çekseler, bu geri çekilme onları bedensel olarak beraber bulundukları kişilerden ayırır.
•Ritüel
•Herkesin aynı şeyi yapmasının kararlaştırıldığı bir sosyal programlama durumudur. Güvenlidir, başka bir insanla bir bağlantı ya da ilgilenme yoktur; sonuç tahmin edilebilir olduğunda ve olabildiğince ‘ayak uydurduğunuz’ ya da doğru şeyi yaptığınız takdirde iyi hissettirir.
•Daha az bağlılık ve bu nedenle daha az gerçek olma durumu vardır. Ritüeller, geri çekilmede olduğu gibi, bizi birbirimizden uzaklaştırabilirler.
•Etkinlik
•Dışsal gerçeklikle baş edebilmek amacıyla dizayn edilmiş bir projeyle planlamanın ortak, uygun, rahat ve faydalı bir yoludur. Üretici ve yaratıcı ortak etkinlikler kendi içlerinde çok tatmin edici olabilirler.
•Etkinlik süresince başka bir insanla samimiyet kurmaya gerek yoktur, olabilir ama olması gerekli değildir. Bazı insanlar işlerini samimiyetten kaçınmak için kullanırlar. Etkinlikler de, geri çekilme ve ritüellerde olduğu gibi, bizi birbirimizden uzaklaştırabilir.
•Vakit Geçirme
•Varoluşsal suçluluk duygusunu, umutsuzluğu ya da samimiyeti uzak tutmanın bir yoludur; aynı zamanda çaresizliği daha katlanılır hale getirmek için doğa ya da kültürün bize sağladığı bir araçtır.
•Kendi içinde eğlenceli olan ve en azından başka bir insanla özlenen bir zamanı başarı ile geçirme umuduna aşinalık sağlamanın bir yoludur. Her halükarda, herkes elde edebileceği birincil ve ikincil kazanımlara göre fırsatçı bir yolla durumu kullanmaktadır.
•Oyun
•Sürekli bir biçimde arka arkaya gelen, birbirini tamamlayıcı transaksiyonlar serisidir. Bu transaksiyonlar iyi belirlenmiş ve tahmin edilebilir bir sonuca doğru ilerlemektedir. Bu transaksiyon serileri genelde kendini yineleyen, yüzeysel bir inandırıcılığa ve örtülü bir motivasyona sahip ya da daha açıkçası tuzaklarla ve hileli parçalarla dolu bir grup harekettir.
•Oyunlar; etkinlikler, ritüeller ve vakit geçirmelerden iki önemli özelliğiyle ayrılır: (1) gizlenmiş nitelikleri, (2) ödenen bedeller. Bu yöntemlerde farklılıklar olsa da oyunlar dışında hepsinin ortak özelliği açık ve dürüst olmalarıdır.
•Samimiyet
•Oyunların olmaması, Yetişkin’in özgür kalması, Ben OK’im/Sen OK’sin pozisyonuna geçiş ile oyalamalar, yalanlar, oyunlar, kurgular olmaksızın bir iletişim ve samimiyet durumu oluşturmak mümkündür.